LEDER & HR

dagen 2018

Undersøkelser viser at selskaper som prioriterer sitt HR-arbeid har bedre lønnsomhet og utvikling enn resten. Leder og HR- dagen er regionens viktigste møteplass for alle som er opptatt av HR og ledelse og gode bunnlinjer!

Velkommen til en dag med:
Kurs –workshop – talkshop – foredrag – nettverksbygging

24. mai kl. 08.30 – 16.00
Scandic Maritim Hotell

LEDER & HR

dagene 2018

Velkommen til en dag med:
Kurs –workshop – talkshop – foredrag – nettverksbygging

24. mai kl. 08.30 – 16.00
Scandic Maritim Hotell

KOMMUNIKASJON

Linda Eide: NRK

Meirfiksjon – Et kåserende foredrag om å fortelle det du vil formidle

Få i Norge kan fortelle en historie som Linda Eide.
Hva er det som skaper engasjement, får folk til å le, til å kjenne seg igjen og til å leve seg inn i det som blir fortalt? Eide kaller nøkkelen til dette for Meirfiksjon.

Hør mer om hvordan du kan formidle budskapet ditt slik at det skaper engasjement blant kunder og tilsette!

Dette er et tankevekkende og underholdende foredrag med lyd, bilde, opplesing og fortelling.

Linda Eide er journalist og forfatter. Hun har vunnet flere priser for sine radioreportasjer og tv-serier i nrk. Og hun har skrevet lærebok i fortellende radiojournalistikk, på høgskolenivå. Hun har gitt ut fleire bøker, og for «Oppdrag Mottro» mottok hun Melsomprisen for 2013. Den siste tv-serien hennes er «eit snakkesjov» om språk; Eides språksjov.

Berta Lende Røed: Fuel It

Gode samtaler spiser strategi til frokost

Berta snakker i sitt foredrag om verdien av dialog og gode relasjoner på arbeidsplassen. 95% av utfordringen i å oppnå godt samspill mellom mennesker ligger i vår evne til å kommunisere.
Gjennom forskning, referanser og historier ønsker hun å bevisstgjøre, inspirere og motivere ledere/team til å skape mer rom for å utvikle mennesker, relasjoner og prestasjoner gjennom dialog. Det å snakke sammen ansikt til ansikt påvirker vår evne til samhandling, våre evner til å takle endringer og være innovative.
Dette vet ledere og organisasjoner – det de sliter mer med, er hvordan de skal få det til?
Få innsikt i verktøyet som brukes for å utvikle ledere, medarbeidere og hele organisasjonskulturen i store organisasjoner som DNB, Telia Norge, Olav Thon Gruppen, Statens Veivesen med flere.

Foredrag – Talkshop – Workshop

LEDELSE SOM VIRKER

Pål Molander: STAMI

Ja takk – begge deler: Godt arbeids- miljø er bra for bunnlinjen

Fruktkurv, firmahytte og kaffe latte-kort er ikke veien til et godt arbeidsmiljø
Det er ikke mulig å kjøpe seg til et bedre arbeidsmiljø, mener Pål Molander i Statens arbeidsmiljøinstitutt. – Et godt arbeidsmiljø skyldes ikke frynsegoder, men hvordan vi jobber.

– Det at Norge er verdensledende på arbeidsmiljø har kanskje gitt oss noen hvileskjær, og det har vært en del fokus på velferdsgoder. Nå må vi ta arbeidsmiljøet tilbake, og fokusere på det som faktisk har effekt, sier Pål Molander, direktør for Statens arbeidsmiljøinstitutt. Det er effektiviseringsgevinster å hente i å investere i riktige arbeidsmiljøtiltak. Dette bør stå høyt oppe på agendaen til toppledere

Pål Molander er direktør ved det nasjonale forskningsinstituttet for arbeidsmiljø og –helse i Norge, Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), og har tidligere vært professor ved Universitet i Oslo. Molander er en mye brukt foredragsholder på arbeidslivsområdet i Norge. Han er spesielt opptatt av at arbeidsmiljø lenge har vært et norsk konkurransefortrinn.

Tom Georg Olsen: Miles

Fra fagre ord til flotte resultater

Hvorfor forretningsmodell og ledelse er kritisk for innovasjon, endring og bunnlinje.

Med utgangspunkt i moderne ledelsesfilosofi og forskning, samt egne erfaringer fra næringslivet, presenterer Tom Georg Olsen en unik forretningsmodell som setter fokus på mennesker, tillit, verdier og kultur, fremfor budsjetter og kvantitative mål. Han vil også vise hvorfor dette spiller en viktig rolle i digital innovasjon. Nylig var han i Dubai og holdt en keynote om det samme temaet for innovasjonsledere i offentlig sektor.

Tom Georg er konserntjener og medgründer i Miles AS. Han er utdannet sivilingeniør, ingeniør og hjelpepleier og har nærmere 25 års ledererfaring fra store og små virksomheter. Miles AS har blitt kåret til Norges beste arbeidsplass to ganger og til en av landets mest innovative bedrifter de to siste årene. NHH har forsket på bedriftens ledelsesfilosofi, og den har blitt omtalt i en rekke aviser og ledelsesmagasiner. Tom Georg er også gjesteforeleser på NHH, BI og London Business School.

JUS-KURS

Odd Gunnar Kallevik/ Thor Harald Eike: Eurojuris

Arbeidsgivers styringsrett

Endring av arbeidsoppgaver og ansvarsområder i kraft av arbeidsgivers styringsrett. De fleste virksomheter vil ha behov for å gjøre endringer i ansvarsområder og arbeidsoppgaver som følge av endrede behov eller målsetninger for virksomheten.

• Hva er arbeidsgivers styringsrett.
• Arbeidsgivers endringsadgang; hvilke endringer kan gjøres ensidig innenfor rammene av arbeidsforholdet?
• Hvilken betydning har det om endringen ligger innenfor eller utenfor inngåtte avtaler? – Særlig om endringsadgang i forbindelse med større omstillingsprosesser, endringsoppsigelse og vurderinger om annet passende arbeid.
• Hvordan håndtere sakene på en god måte – praktiske råd.

Det vanskelig sykefraværet

Arbeidsgivers handlingsrom i forhold til oppfølgning og håndtering av sykemeldte ansatte, og deres oppsigelsesvern.

• Sykdom som fraværsgrunn – grensen for legitimt fravær.
• Varsling og dokumentasjon.
• Arbeidstakers medvirkningsplikt.
• Hvordan bestride sykemelding ved mistanke om ulovlig fravær.
• Oppfølgning og tilrettelegging ved sykefravær.
• Oppsigelse som følge av sykdom.

Adv. Odd Gunnar Kallevik / Adv. Thor Harald Eike.

Lise M. Østensjø Waage: Eurojuris

Personopplysninger i arbeidslivet

Lise M. Østensjø Waage er advokat og partner i Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund AS og er firmaets fagansvarlige for personvern.

GDPR like om hjørnet. Hva nå?
EUs nye personvernforordning trer i kraft 25. mai 2018. Få en «kontrollsjekk» – og en gjennomgang av reglene fra et HR-perspektiv.

Vi ser bl.a. på:
• Håndtering av jobbsøknader og bruk av rekrutteringsbyrå.
• Kan «alt» lagres i personalmappen? Hvilke rettigheter har de ansatte?
• Bruk av e-post og lagring av dokumenter.
• Hva når ansatte slutter?

Adv. Lise M. Østensjø Waage.

PÅMELDING

Pris: 2900,- Medlemmer HN 3900,- Ikke-medlemmer